This website works best with JavaScript enabled

Η τέχνη στην προσχολική ηλικία


Είμαστε σε αναζήτηση μια παιδαγωγικής πράξης που απελευθερώνει το δυναμικό των παιδιών, που δημιουργεί έδαφος και κίνητρα ανέλιξης της δημιουργικότητάς τους και οδηγεί μέσα από τον πειραματισμό και την ενεργητική συμμετοχή τους σε μια χαρούμενη κατάκτηση και βίωση της γνώσης.


Αναζητάμε εκπαιδευτικούς τρόπους που κεντρίζουν το ενδιαφέρον για πειραματισμό, φαντασία έκφρασης και δημιουργίας με απώτερο στόχο και σκοπό τη μάθηση, με κέντρο πάντα το παιδί και τον κόσμο του.

Σύμφωνα με τη σύγχρονη θεωρία της Παιδαγωγικής, τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού έχουν ζωτική σημασία για τη σωματική, διανοητική και κοινωνική του ανάπτυξη. Γι' αυτό, πρέπει να δοθεί σημασία στην καλλιέργεια των αισθήσεων του παιδιού και την απόκτηση εμπειριών που ενθαρρύνουν την εντύπωση, την έκφραση και την επικοινωνία. Η Προσχολική Αγωγή, είναι η διαδικασία του προσανατολισμού του παιδιού σε ορισμένες αξίες, στάσεις, δεξιότητες και γνώσεις με σκοπό την κοινωνικοποίησή του. Η φοίτηση του παιδιού στα προσχολικά ιδρύματα προπαρασκευάζει επίσης τη φυσική μετάβασή του από την οικογενειακή ζωή στο σχολικό περιβάλλον.

Σήμερα, η αναγκαιότητα της Προσχολικής Αγωγής αναγνωρίζεται διεθνώς. Σύμφωνα με την UNESCO (1961) είναι ανάγκη να εξασφαλιστεί στο παιδί, από την πιο μικρή του ηλικία, εκπαίδευση κατάλληλη για την πνευματική, ηθική και σωματική του εξέλιξη. Όσο και αν η οικογένεια παραμένει το ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη του παιδιού, σήμερα έχει ανάγκη να βοηθηθεί, γιατί και με τις καλύτερες ακόμα προϋποθέσεις δεν μπορεί πια να ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες του παιδιού για αγωγή και εκπαίδευση.

Η αρχή της ικανοποίησης των βασικών αναγκών του παιδιού αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την αποστολή της Προσχολικής Αγωγής. Το παιδί της προσχολικής ηλικίας χρειάζεται ποσότητα και ποιότητα εμπειριών για να μεγιστοποιήσει τις κάθε μορφής ικανότητές του, για να αποκαλύψει, να γνωρίσει και να αποδεχτεί τον εαυτό του και το κοινωνικό και φυσικό σύνολο που το περιβάλλει και να αναπτύξει δημιουργική σχέση αλληλεπίδρασης μαζί του.

Σε αυτή τη φιλοσοφικο-παιδαγωγική θεώρηση, η τέχνη έρχεται να καινοτομήσει ως παιδαγωγικό μέσο μάθηση. Ιδιαίτερα στην προσχολική ηλικία, όπου τα πεδία μάθησης είναι πολλαπλά, η τέχνη μέσα από επιλεγμένα αντικείμενα και δραστηριότητες, έρχεται να συνδράμει τον εκπαιδευτικό αποτελώντας ένα ακόμα εργαλείο στα χέρια του.

Συγκεκριμένα, στο χώρο του νηπιαγωγείου τα επιλεγμένα αντικείμενα τέχνης (πίνακες ζωγραφικής –κλασσικής ή μοντέρνας τέχνης, γλυπτά, κεραμικά, κ.λ.π) βοηθούν το νηπιαγωγό να μιλήσει στα παιδιά για ποικίλα θέματα. Στους μακροπρόθεσμους στόχους του εκπαιδευτικού εμπεριέχονται: η εξοικείωση των παιδιών με αντικείμενα της πολιτιστικής κληρονομιάς, η απόλαυση του ωραίου, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, η καλλιέργεια της παρατηρητικότητας, της μνήμης και της φαντασίας. Τέλος, η διεύρυνση και η αυτό-ολοκλήρωση της προσωπικότητας του παιδιού.

Μαθησιακά, η τέχνη και τα αντικείμενά της βοηθούν το παιδί να εμπλουτίσει τον κόσμο των παραστάσεών του, να εξοικειωθεί με νέες ορολογίες, να γνωρίσει και να κατανοήσει την ιστορικότητα, να μάθει να διαμορφώνει προσωπικά και αντικειμενικά κριτήρια.

Το νήπιο γίνεται δέκτης πολλαπλών μηνυμάτων τα οποία μέσα από τη τέχνη και τα αντικείμενά της μαθαίνει να τα διασυνδέει με τη μαθησιακή διαδικασία, αφομοιώνοντας γόνιμα γνώσεις και αποκτώντας δεξιότητες ανάλογες της ηλικίας του πιο εύκολα.

Στο ευρύτερο πλαίσιο αυτής της σύγχρονης παιδαγωγικής θεώρησης και θέτοντας σε εφαρμογή της αρχές της μουσειοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης, σε σχέση με το ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, το Κέντρο Προσχολικής Αγωγής και Έκφρασης «Σύγχρονο Νηπιαγωγείο», εντάσσει, εδώ και τρία χρόνια, στο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών δράσεων του σχολείου, σύγχρονα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα καθώς και τη διδασκαλία ευρύτερων θεματικών ενοτήτων με τη συνδρομή επιλεγμένων αντικειμένων τέχνης.

Ελπίζουμε και προσπαθούμε για την ολοκλήρωση της προσωπικότητας του παιδιού μέσα από σύγχρονους και βιωματικούς τρόπους εκπαίδευσης.


Χρύσα Ρέντα
Μουσειοπαδαγωγός Msc

Ενημερωτικα Δελτια 

Γραφτείτε στη λίστα ενημερωτικών δελτιίων του Σύγχρονου Νηπιαγωγείου

Συνδεμένοι τώρα 

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 126 επισκέπτες και κανένα μέλος

Βρείτε μας στο Facebook 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #f_syc9 #eef77 #020614063440
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.